تعمیروتست‌هسته

هسته الکتروموتور یکی از اجزای کلیدی در عملکرد صحیح این دستگاه است. خرابی یا مشکل در هسته می‌تواند به کاهش راندمان و حتی خرابی کامل موتور منجر شود.
علل خرابی هسته الکتروموتور فرسودگی یا سایش طبیعی: ناشی از استفاده طولانی‌مدت. اتصالات کوتاه بین لایه‌ها: در اثر آسیب به پوشش عایق بین ورق‌های هسته. ضربه یا آسیب مکانیکی: هنگام حمل‌ونقل یا مونتاژ. زنگ‌زدگی و خوردگی: ناشی از نفوذ رطوبت به داخل موتور. ایجاد گرمای بیش از حد: در اثر جریان‌های غیرطبیعی یا بار اضافه.

فرآیند تست هسته الکتروموتور

1. تست  فوکو
تشخیص نواحی دارای اتصال کوتاه یا تلفات بیش از حد انرژی با استفاده از دستگاه تست فوکو، جریان‌های ایجاد شده در هسته بررسی می‌شوند. افزایش تلفات یا دمای‌غیرطبیعی نشان‌دهنده وجود مشکلات است.
2. تست دمایی (Thermal Imaging)
 شناسایی نقاط داغ (Hot Spots) در هسته .
 در حین کارکرد موتور، هسته با دوربین حرارتی بررسی می‌شود. نقاطی با دمای غیرمعمول به عنوان مناطق آسیب‌دیده مشخص می‌شوند.
3. تست چشمی و مکانیکی (Visual & Mechanical Inspection)
شناسایی خرابی‌های ظاهری مانند ترک‌ها، شکستگی‌ها، یا زنگ‌زدگی 
 بازرسی دقیق با چشم و ابزارهایی مانند میکروسکوپ صنعتی.
4. تست صدا (Ring Test)
 تشخیص ترک‌ها یا اتصالات داخلی.
 با ضربه به هسته و بررسی صدای تولید شده، سلامت ساختار بررسی می‌شود. صدای غیرمعمول ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکل باشد.
5.تست‌مقاومت‌عایقی (Insulation Resistance Test): 
   بررسی عایق‌کاری بین ورق‌ها
 با‌استفاده‌از‌میگر،‌مقاومت‌عایق‌بررسی‌می‌شود. مقدار‌کم‌مقاومت‌نشان‌دهنده خرابی عایق است.

روش‌های تعمیر هسته الکتروموتور

1. تعویض یا ترمیم ورقه‌های آسیب‌دیده
2. تمیزکاری و حذف زنگ‌زدگی
3. تقویت ساختار هسته
4. بازآرایی و مونتاژ مجدد
با ما در ارتباط باشید